آدرس : تهران – خ سعدی شمالی – ک معمار مخصوص – پاساژ چلچراغ- ط منفی1 – واحد7

بوستر پمپ چیست ؟

بوستر پمپ آبرسانی 4 پمپه

بوستر پمپ چیست ؟ شاید این سوال را زیاد به دنبالش گشتید و اینجا ما به صورت کامل به شما میگیم که بوستر پمپ چیست ؟ و انواع بوستر پمپ ها به چه شکلی هستند ؟ پس تا انتها این مطلب با ما همراه باشید :

تامین آب در ساختمان هایی که سطح فشار لازم را ندارند، از طریق نصب یک عدد پمپ محقق خواهد شد. این پمپ آب می تواند همراه با مکش آب در لوله های آمده از آبرسانی شهری، سطح دبی را افزایش داده و آن فشار مطلوب را تأمین سازند. از طرفی در ساختمان های بلند مرتبه که نیاز است آب راهی ارتفاع قابل توجهی باشد، استفاده از پمپ ها ضروری به نظر می رسد تا بتوان حجم قابل قبولی از آب را در بالاترین طبقات ساختمان ‌ها نیز داشته باشیم از این رو سراغ بوستر پمپ های مختلف خانگی و صنعتی می رویم .

چه زمانی ما به بوستر پمپ نیاز داریم؟

اهمیت استفاده از از بوستر پمپ را نمی توان در یک واحد مجزا از ساختمان های مسکونی درک کرد. برای چنین مکان ‌هایی یک پمپ ساده به راحتی پاسخگو می باشد. هر چند ممکن است که همان پمپ ساده نیز از عهده خلق سطح دبی ثابت برای منازل برنیاید. در مقابل وقتی همراه با تامین آب در ساختمان های بسیار بزرگ همراه با مصرف کنندگان متعدد هستیم و یا اینکه قرار است خط آب مصرفی نهادهایی بزرگ مانند یک کارخانه و یا سیستم آبیاری مزارع را تامین سازیم، مادامیکه می‌ دانیم سطح فشار آب شرایط پاسخگویی لازم را ندارد، اهمیت استفاده از بوستر پمپ مشخص خواهد شد.
در چنین ساختمان ‌هایی که هر واحد مسکونی می تواند در هر زمانی بدون هماهنگی با دیگر واحد ها، مصرف کم یا زیادی از آب داشته باشد، یک الگوی کاملاً تصادفی برای مصرف آب به وجود می ‌آید. الگویی که گاها بسیار زیاد و یا خیلی کم خواهد شد. در چنین حالتی نمی توان برای تامین سطح دبی مطلوبی از آب بر توانمندی‌ های یک پمپ ساده اکتفا نمود؛ بلکه لازم است سیستمی تعریف شود که بتواند با توجه به سطح نیاز ساختمان از آب، سطح دبی آب را مشخص کرده و از این طریق فشار کل سیستم آبرسانی در ساختمان را ثابت نگه دارد. بوستر پمپ ها با تأمین این هدف کلی است که ابداع شده اند، طراحی می شوند و در سطح ساختمان ‌های بزرگ مسکونی و یا آبرسانی های عظیم و شبکه ای گونه مورد استفاده قرار می گیرند.

چه عواملی باعث فشار کم آب در ساختمان می شود؟

 

افت فشار آب

 

۱. گرانش

جاذبه ، جریان آب را هدایت می کند یا سرعت آن را کاهش می دهد. هرچه ارتفاعی که باید آب در آن تحویل داده شود بیشتر باشد ، فشار آب کاهش می یابد. اگر آب به صورت سربالایی یا چند طبقه بالا برود ، گرانش می خواهد که آن را دوباره به سمت پایین برگرداند. ساختمانهای پایین تر از منبع آب ممکن است مشکل مشابهی را تجربه نکنند. آسمان خراش ها ، ساختمان های آپارتمانی و خانه ها و مشاغل دارای چندین داستان به یک پمپ تقویت کننده بزرگ برای انتقال آب به بسیاری از داستان ها نیاز دارند.

۲. فاصله از منبع آب

فاصله از منبع آب و اندازه لوله های آب بر فشار آب تأثیر می گذارد. اگر خانه یا محل کار شما در انتهای خط آبرسانی قرار دارد ، ممکن است تا زمان رسیدن آب به شما ، جریان آب کم شود. و اگر لوله های آب شما خیلی کوچک باشد ، مقدار کمتری آب از طریق وسایل شما عبور می کند.

۳.فشار پایین آب شهر

ممکن است خانه شما زیر خط آبرسانی باشد و همچنان فشار آب کمی داشته باشید.

۴.سیستم های اضافی آب

سیستم های اضافی تصفیه آب به خانه ی  شما آب شیرین می آورد اما ممکن است فشار آب شما را کاهش دهد. افزودن پمپ تقویت کننده می تواند فشار آب شما را بازیابی کند.

انواع بوستر پمپ های آبرسانی

 

بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت :

در بوستر پمپ هایی که سیستم کنترل کننده آن ها تابلو برق دور ثابت است، برای اتوماتیک کردن پمپ از کلید پرشر استفاده می شود. در این روش برای کلید پرشر یک حداقل فشار و حداکثر فشار اولیه تعیین می کنند.

یعنی با مصرف آب (باز کردن شیرآب) فشار آن افت می کند و زمانی که فشار سیستم به حداقل فشار تعیین شده رسید؛ اولین پمپ وارد سیستم می شود و با روشن شدنش سعی می کند افت فشار را تامین کند.

بعد از تامین فشار تا حد یک مشخص (حداکثر فشار تعیین شده)، کلید پرشر دستور خاموش شدن پمپ را می دهد و این شرایط ادامه پیدا می کند تا همواره تعادل فشار آب در سیستم حفظ شود.

با این حال، در بوستر پمپ ها برای هر پمپ یک کلید پرشر تعبییه می کنند و اگر افت فشار در حدی باشد که پمپ اول نتواند به تنهایی فشار مورد نیاز را تامین کند، پمپ دوم و به همین ترتیب پمپ‌های بعدی وارد مدار می شوند تا افت فشار سیستم را تامین کنند. در نتیجه پرشر سوئیچ ها نقش بسیار مهمی در دستور به جا و به موقع به پمپ ها ایفا می کنند.

بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر :

ر بوستر پمپ های دور متغیر، برای کنترل و اتوماتیک کردن پمپ ها از دستگاه اینورتر یا درایوهای فرکانس استفاده می شود. در این بوستر ها برخلاف نوع دور ثابت که پمپ ها بطور ناگهانی روشن و سپس خاموش می شدند، تغییرات فشار در آن ها بسیار نرم بوده و بدین طریق فشار آب همواره ثابت و در محدوده دلخواه کاربر می ماند. اما تابلو برق دور متغیر دقیقا چگونه کار می کند؟

تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر

تابو برق دور متغیر بر اساس تغییرات فشار آب تنظیم می شود و بسته به افت فشار فرکانس لازم را به پمپ وارد می کند و به میزانی که فقط افت فشار ایجاد شده تامین شود موتور پمپ را به حرکت در می‌آورد.  از طرفی به تدریج با بالا رفتن فشار در سیستم، تابلو برق دور متغیر فرکانس را کاهش می دهد تا دیگر به پمپ نیازی نباشد و در آن حین پمپ را از سیستم خارج می کنند.

بوستر پمپ آبرسانی
نمونه ای از بوستر پمپ آبرسانی ساخت گروه کنترل پمپ

ساختار طراحی اصولی یک بوستر پمپ به چه شکلی است ؟

در طراحی این تجهیز در پی این ایده هستند که بتوانند به ترتیبی سطح فشار در آب مصرفی ساختمان را ثابت نگه دارند. از این رو مجبور خواهند شد تا با تغییر سطح دبی در لوله های آب این هدف را تامین سازند. برای این منظور یعنی خلق شرایطی که بتوان سطح دبی را تحت کنترل درآورد، لازم است مسیر پمپاژ آب به شکلی مرحله ای تدوین شود. برای این منظور از پمپ های موازی هم استفاده می ‌کنند. این پمپ‌ ها که هر کدام ظرفیت محدودی دارند، در صورت کار کردن در کنار هم می توانند انواع سطح دبی را ایجاد کنند.
از این رو در ساختار طراحی شده برای بوستر پمپ ها می توانید شاهد دو یا چندین پمپ موازی هم باشید که توسط یک خط آب ورودی تغذیه می ‌شوند و در سمت خروجی نیز، آب پمپ شده را در یک خط لوله بزرگ آب تخلیه می نمایند. هر یک از این پمپ ها تحت کنترل یک سیستم مرکزی قرار خواهند گرفت. سیستم با اندازه گیری هایی که در خروجی بوستر پمپ دارد، همراه با ساز و کار هایی برنامه ریزی شده، متوجه مقدار دبی مورد نیاز خواهد شد و می ‌تواند با ورود و یا خروج یک تا چند پمپ، این سطح دبی را تامین سازد.