آدرس : تهران – خ سعدی شمالی – ک معمار مخصوص – پاساژ چلچراغ- ط منفی1 – واحد7

راهنمای خرید پمپ آب

الکتروپمپ افقی-طبقاتی لئو مدلECH

در این پست قصد داریم به صورت جامع به شما هموطنان عزیز کمک کنیم تا بهترین نوع پمپ آب را که مورد نیازتان هست بخرید پس تا انتهای راهنمای خرید پمپ آب با کنترل پمپ همراه باشید :

انواع پمپ آب خانگی

انواع مختلفی از پمپ آب خانگی وجود دارد که بسته به دبی (حجم آب در واحد زمان ) و ارتفاع آبرسانی تقسیم بندی می شوند. با این حال به طور کلی پمپ های آب خانگی معمولا به دو دسته پمپ های جتی و پمپ های بشقابی تقسیم بندی می شوند. در ادامه مطلب با انواع پمپ ها بیشتر آشنا خواهید شد.

  • پمپ جتی: پمپ های جتی یا خودمکش را می توان بسته به میزان فشار هوا تا چندمتر بالاتر از مخزن آب نیز نصب نمود. البته نیرویی که صرف مکش می شود طبعا از هد یا حداکثر ارتفاع آبرسانی پمپ خواهد کاست. این پمپ ها نسبتا پر سروصدا هستند.
  • پمپ بشقابی: این پمپ ها در توان های برابر نسبت به پمپ های جتی هد کمتری ( بیشینه ارتفاع آبرسانی ) دارند. در مقابل دبی ( حجم آب در واحد زمان ) بیشتری دارند.  پمپهای بشقابی خودمکش نیستند و منبع ذخیره می بایست در ارتفاع برابر یا بیشتری از این مخازن نصب شود.
  • پمپ شناور: پمپ های شناور معمولا فاقد مخزن تحت فشار بوده و آب را از داخل چاه پمپاژ می کند و به همین دلیل میزان مصرف انرژی در این نوع پمپ ها نسبت به پمپ های جتی بسیار کمتر است. پمپ های شناور به طور عمده برای انتقال آب از چاه های عمیق استفاده می شود.

 

راهنمای خرید پمپ آب مناسب

جهت خرید و انتخاب هوشمندانه پمپ آب نیازمند به دست آوردن سه مولفه می باشیم که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد:

  1. هد (ارتفاع پمپاژ) که با نماد (H) نمایش داده می شود
  2. دبی (میزان آبدهی) که با نماد (Q) نمایش داده می شود
  3. نوع کاربردی پمپ آب

جهت درک بهتر مولفه های هد و دبی را مختصرا شرح می دهیم و سپس به ادامه مطلب می پردازیم:

هد پمپاژ چیست:

برای ارسال مایع با نرخ مشخص از نقطه ای به نقطه ای دیگر در داخل سیستم به فشار نیاز است، این فشار باید به اندازه ای باشد که بتواند بر مقاومت سیستم غلبه کند که به آن هد می گویند.

هد کل برابر با مجموع هدهای استاتیکی و فشاری و هدهای مقاومت سیستم شامل هد اصطکاکی و سرعتی می باشد. منظور از هد استاتیکی اختلاف ارتفاع مبدا تا مقصد است که خود به دو نوع تقسیم می شود.

1- هد استاتیکی مکش:

منظور از هد استاتیکی مکش همان فاصله سطح مایع تا ورودی پمپ می باشد که اگر مایع در ارتفاع بالاتر از ورودی پمپ قرار گرفته باشد (suction head) مکش مثبت می باشد و اگر سطح مایع پایین تر از ورودی پمپ قرار گرفته باشد (suction head)  مکش منفی می باشد.

در حالت دوم اگر سطح سیال پایین تر از ورودی پمپ (به عبارتی مکش پمپ منفی) باشد امکان بروز پدیده کاویتاسیون افزایش می یابد که در این صورت باعث صدمات جدی به پروانه ها و یا به کاسه پمپ می شود که در مقالات بعدی پدیده کاویتاسیون و راه های پیشگیری از بروز کاویتاسیون را توضیح خواهیم داد .

2- هد استاتیکی دهش (Dischargehed):

منظور از هد استاتیکی دهش همان فاصله و ارتفاع عمودی از مرکز پمپ تا مقصد انتقال مایع می باشد .

منظور از هد فشاری چیست ؟

فشاری است در سیستم که پمپ باید بر آن غلبه کند. برای مثال دیگ های بخار که در آن پمپ باید بتواند بر فشار داخل بویلر غلبه کند به همین خاطر در دیگ های بخار از پمپ های طبقاتی عمودی استفاده میشود.

الکتروپمپ عمودی-طبقاتی لووارا مدل 3SV11F11T

منظور از هد مقاومت در سیستم چیست ؟

همانطور که در طرح سوال پیداست منظور از هد مقاومت در سیستم همان افت فشار در اثر گذرآب و برخورد با جداره لوله ها و شیرآلات در سیستم است که اصطلاحا به آن هد اصطکاکی یا افت هد دینامیکی نیز می گویند که مقدار و میزان افت فشار وابسته به جنس لوله، طبیعت مایع، تعداد زانوها و شیرآلات بستگی دارد.

دبی پمپاژ چیست ؟

عبارت است از حجم مایعی که در یک بازه زمانی توسط پمپ آب انتقال داده می شود.

دبی دارای واحد های زیر است:

  • (m3/h)  متر مکعب بر ساعت
  • (m3/s)   متر مکعب بر ثانیه
  • (lit/s)   لیتر بر ثانیه
  • (lit/hr)   لیتر بر ساعت
  • (GPM)    گالن در دقیقه
  • (GPS)   گالن در ثانیه
  • هر متر مکعب برابر است با 1000 لیتر و هر GPM (گالن آمریکایی) برابراست با 3/78 لیتر

برای دبی می توان رابطه زیر را نوشت :

Q=V/t=AX/t=AV

سطح لوله=A

دبی=Q

زمان=t

حجم و مقدار سیال عبوری در زمان=V

مسافت پیموده شده سیال در زمان=X

سرعت=V

 مخزن پلی اتیلن را چگونه نصب کنیم ؟

مخازن پلی اتیلن اشکال مختلفی داشته و بسته به محوطه و فضای در دسترس و میزان حجم آب مورد نیاز می توانید دست به انتخاب و خرید بزنید. همان گونه که پیش از این نیز اشاره شد بهتر است محل نصب مخزن پلی اتیلن در محوطه بسته و به دور از نور آفتاب باشد. هم چنین در محل نصب انتخابی، فضای مورد نیاز برای سرویس های دوره ای باید وجود داشته باشد. هم چنین بهتر است مخزن آب به گونه ای نصب شود که شیرهای ورودی و خروجی آن در دسترس باشند.

مخزن باید در مکانی صاف و مسطح قرار گیرد و از مواد شیمیایی در امان باشد. هم چنین مکانی که برای قرار دادن مخزن انتخاب می کنید باید دارای استحکام فیزیکی مناسبی باشد چرا که وزن مخازن پلی اتیلن پس از پر شدن با آب بیشتر خواهد شد و بار زیادی ایجاد خواهند کرد. اگر قصد دارید مخزن پلی اتیلن را به هر دلیلی روی پشت بام نصب کنید، به یاد داشته باشید که محل نصب باید تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد.

الکتروپمپ افقی-طبقاتی تکفاز ویلو مدلMHIL105-E-1-230-50-2

بهترین روش انتخاب پمپ آب به صورت کلی :

برای انتخاب پمپ آب مورد نیاز باید تعداد طبقات از جایی که پمپ آب نصب می شود را در عدد ارتفاع هر طبقه ضرب کنیم.

(ارتفاع استاندارد هر طبقه ساختمان مسکونی 3.20 متر می باشد و در اینجا عدد 3.20 ارتفاع هر طبقه می باشد  و سپس حاصل بدست آمده را با فشار مورد نیاز ساختمان جمع می کنیم.(فشار مورد نیاز آب مصرفی 3 بار می باشد که هر یک بار معادل 10 متر ارتفاع عمودی می باشد.)

و برای بدست آوردن دبی(آبدهی) پمپ آب از روش زیر استفاده می کنیم.

معمولا برای واحدهایی که دارای یک حمام و یک سرویس بهداشتی هستند به تعداد هرنفر ساکن بین 100 تا 150 لیتر آب برای مصرف یکساعت درنظر می گیریم که معمولا برای یک واحد 4 نفره بین 400 تا 600 لیتر آب در ساعت مورد نیاز است. برای واحدهای بزرگتر که دارای دو عدد سرویس بهداشتی و حمام می باشند به ازای هر نفر از ساکنین، بین 150 تا 200 لیتر آب برای مصرف یک ساعت در نظر می گیریم.

یک مثال برای درک بهتر خرید پمپ آب :

یک آپارتمان داریم که دارای 4 طبقه روی همکف و 2 طبقه پارکینگ می باشد و پمپ آب در طبقه منفی 2 قرار میگیرد، همچنین در هر طبقه 4 واحد 80 متری که هر واحد دارای یک سرویس بهداشتی و یک حمام می باشد، قرار دارد از چه پمپ آبی استفاده کنیم، بهتر است ؟

نقطه کاری پمپ (هرپمپ) =  فشار مورد نیاز معادل 30 متر ارتفاع (3 بار) +( ارتفاع هر طبقه X تعداد طبقات)

49.2 (ارتفاع مورد نیاز  پمپاژ توسط پمپ) = 30 + 6X3.20

آب مورد نیاز هر واحد X تعداد واحد ها

با فرض بر اینکه هر واحد دارای 4 نفر ساکن می باشد :

9.6 (متر مکعب بر ساعت، آبدهی مورد نیاز)  = 16X600

حال با توجه به اطلاعات ساختمان به این نتیجه رسیدیم که باید پمپی را انتخاب کنیم که بتواند 9.6 متر مکعب بر ساعت در ارتفاع 49.2 متر را پوشش دهد.

اگر نیاز ساختمان شما با نصب یک پمپ آب رفع نمی شود بهتر است به فکر تهیه یک بوستر پمپ آبرسانی برای محل زندگی خودتان باشید که گروه کنترل پمپ با بیش از 25 سال سابقه در تولید انواع بوستر پمپ آبرسانی و آتش نشانی در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد .