آدرس : تهران – خ سعدی شمالی – ک معمار مخصوص – پاساژ چلچراغ- ط منفی1 – واحد7

پمپ آب خانگی با مخزن چیست؟

بوستر پمپ تک پمپه

امروز در این پست قرار است با پمپ آب خانگی با مخزن چیست؟ آشنا شویم و به طور کامل این نوع پمپ های آب خانگی را شرح دهیم پس تا انتها این پست با من همراه باشید :

پمپ آب خانگی یک مخزن انبساط است که همیشه حجمی از آب تحت فشار را در خود نگه میدارد. در پمپ آب خانگی با مخزن تا زمانی که آب در این منبع تمام نشده و یا فشار مخزن از فشار تنظیم شده در روی پرشر سوئیچ کمتر نشود، پمپ استارت نمی خورد. آب با فشار تنظيم شده روی پرشر سوئیچ، داخل مخزن متراکم شده و به محض باز شدن شیر آب به درون سیستم لوله کشی جاری خواهد شد.

بهترین پمپ آب خانگی، در صورت عدم تمایل به خرید بوستر پمپ این مدل می‌باشد، زیرا می‌توان با تنظیم کلید اتومات از بیهوده استارت زدن پمپ جلوگیری نمود. با این کار مصرف برق کمتر شده و عمر پمپ نیز افزایش می یابد. علاوه بر این به خاطر اینکه پمپ کمتر روشن و خاموش می شود، سر و صدای کمتری ایجاد خواهد کرد.

در این نوع پمپ، فشار هوای استارت و راه اندازی پمپ قابل تنظیم است. یعنی اگر کلید اتوماتیک را روی حالت حداکثر قرار دهید، در صورتی که هر شیر آبی در مدار پمپ باز شود و به عبارتی دیگر با کمترین مصرف آب، پمپ شروع به کار می کند. بسته به نوع نیاز، شما می توانید تنظیمات کلید را طوری انجام دهید که در صورتی که فشار به زیر 1، 1.5 و یا 2 بار رسید، پمپ استارت خورده و شروع به کار نماید.

بوستر پمپ یا سیستم تقویت فشار

بوستر پمپ ها صرف نظر از نوع کاربری، فشار کار، تعداد پمپ ها و … معمولاً در دو نوع دور ثابت و دور متغیر تولید می گردند.
در بوستر پمپ های آبرسانی معمولاً بمنظور جلوگیری از ضربه الکتریکی و مکانیکی اولیه در زمان استارت پمپ از اینورتر (inverter) که باعث راه اندازی آرام الکتروموتور از دور کم و به تدریج افزایش دور و قدرت پمپ میگردد استفاده میشود همچنین در صورتی که با تکمیل توان پمپ در حداکثر دور حجم آبدهی و یا فشار آب کافی نباشد پمپ دوم بطور اتوماتیک وارد مدار میشود.
همچنین در بوستر پمپ های آبرسانی که دائماً در حال کار هستند و یا بوستر پمپ های مورد استفاده در صنعت و کشاورزی، از سیستم اینورتر کنترلرهای بدفورد  جهت تغییر استارت نوبتی پمپ ها استفاده میگردد. به سیستم تعیین کننده نوبت استارت  پمپ ها  میگویند.

 از مزایای بوستر پمپ های دور متغیر تولیدی گروه کنترل پمپ

 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
🔹ثابت بودن فشار آب خروجی سیستم در صورت تغییر مقدار مصرف آب
🔹عدم نیاز به جوکی پمپ (پمپ یدکی)
🔹حذف ضربه قوچ در شبکه  مصرف به دلیل روشن و خاموش نشدن آنی الکتروپمپ ها
🔹معادل بودن مقدار آب پمپاژ شده به وسیله اینورتر بدفورد مخصوص بوستر پمپ به میزان آب مصرفی مورد نیاز
🔹کاهش استهلاک کوپلینگ ها و قطعات متحرک الکتروپمپ ها و متعاقباً افزایش عمر مفید کل سیستم بوستر پمپ دور متغیر
🔹کاهش هزینه های سرویس و نگهداری در بوستر پمپ های دور متغیر
🔹کاهش هزینه های برق مصرفی تا 40% به دلیل استفاده  از سیستم اینورتر بدفورد تغییر دور تدریجی با اینورتر بدفورد

 

انواع مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی

انواع منبع تحت فشار پمپ‌های خانگی را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد:

  1. منبع تحت فشار پمپ خانگی تیوپی
  2. مخزن تحت فشار پمپ خانگی دیافراگمی (یا بدون تیوپ)

به طور کلی، این مخزن‌های تحت فشار پمپ آب خانگی به این صورت کار می‌کنند: آنها آب را با هوا تحت فشار قرار می‌دهند تا به محض باز شدن شیر آب، آب با فشار جریان پیدا کند و از لوله خارج شود.

اگر میزان آب مصرفی‌ از حجم مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی شما بیشتر باشد، آنگاه پمپ به صورت خودکار به وسیله کلید اتوماتیک پمپ، استارت می‌خورد و روشن می‌شود. در ادامه کارکرد انواع مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی و البته مزایا و معایب آنها را توضیح می‌دهیم.

مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی دیافراگمی

درون مخزن تحت فشار دیافراگمی به دو قسمت تقسیم می‌شود:

  • قسمت خشک، که هوای پرفشار به وسیله یک شیر وارد منبع آب می‌شود.
  • قسمت دیگر مخزن تحت فشار را هم آب تشکیل می‌دهد، که از یک خروجی به پمپ آب متصل می‌شود.

بنابراین هنگامی که پمپ آب شروع به کار کردن می‌کند، فشار هوای پشت آن زیادتر می‌شود. وقتی هم فشار به حد مدنظر رسید، پمپ خاموش می‌شود و زمان مصرف آب دیافراگم دوباره به حالت اولیه باز می‌گردد.

منبع تحت فشار پمپ دیافراگمی معمولا با فولاد یا فایبرگلاس ساخته می‌شود. قیمت مخزن پمپ آب خانگی فولادی جدید اقتصادی‌تر است. علاوه بر آن به سرویس نیز کمتر احتیاج دارد.

نکته مهم: اگر فشار اولیه خوب است، برای وردی آب به منبع از یک فیلتر دیسکی استفاده کنید تا جلوی ورود سنگریزه و … را به‌ منبع آب بگیرید، و به عمر طولانی‌تر آن کمک کنید. البته اگر از مخازن پلی اتیلنی استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از این مشکل بهتر است خروجی آن را کمی بالاتر از کف مخزن نصب کنید.

اینورتر بدفورد

مزایای منبع تحت فشار پمپ دیافراگمی

  • دوام بسیار بیشتری نسبت به مخازن تیوپی دارند.
  • کارایی آنها ۱۰۰ درصد بالاتر از منابع تیوپی است.
  • گارانتی بهتر و برای زمان طولانی‎تری دارند.

معایب مخزن پمپ آب خانگی دیافراگمی

  • قیمت مخزن پمپ آب خانگی دیافراگرمی در مقایسه با نمونه‌های تیوپ‌دار بیشتر است.
  • هرچند خرابی منابع دیافراگمی ار مدل‌های تیوپی به مراتب کمتر است؛ اما در صورت خرابی و پارگی لاستیک، تعمیر آنها چالش‌برانگیز خواهد بود.

چگونه سایز مخزن انبساط را انتخاب کنیم؟

لازم به ذکر است که سایز مخزن انبساط هیچ گونه ارتباطی با فشار آب ندارد و فشار آب تنها موثر از پمپ آب شما می باشد. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، مخزن انبساط برای ذخیره حجمی از آب استفاده شده و حجم آن ارتباط مستقیم با میزان استراحت پمپ و در واقع روشن و خاموش شدن آن دارد. در واقع هرچه منبع تحت فشار بزرگتری انتخاب گردد، پمپ ذخیره آب بیشتری داشته و دیرتر استارت می خورد.

سایز مخزن انبساط باید با قدرت پمپ متناسب باشد و این بدین معنا است که از هر منبع انبساطی برای هر پمپ با هر قدرتی نمی توان استفاده کرد. در صورتی که سایز درستی را انتخاب نکنید، به الکتروموتور پمپ فشار وارد شده و پمپ با ضربه و سر و صدای بیش از حد روشن و خاموش می شود. با این اوصاف طول عمر مخزن کاهش می یابد، پمپ دفعات بیشتری استارت خورده و احتمالا در طول زمان مخزن ترک بر میدارد.

میزان فشار هوای درون مخزن انبساط

فشار هوای درون مخزن انبساط به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله حجم منبع دیافراگمی یا همان منبع انبساط، تعداد و متراژ طبقات ساختمان، لوله کشی ساختمان، توان الکتروموتور، تنظیم کلید اتوماتیک و غیره. اصولا تعیین بهترین میزان فشار هوا در این نوع از پمپ ها تجربی می باشد. ولی معمولا لوله کش‌ها چیزی بین 25 تا 35 psi قرارداده و یا 0.3 بار کمتر از مینیموم فشار راه اندازی پمپ قرار می‌دهند.