آدرس : تهران – خ سعدی شمالی – ک معمار مخصوص – پاساژ چلچراغ- ط منفی1 – واحد7

بوستر پمپ آتش نشانی و مزایا آن

بوستر پمپ آتشنشانی

در این پست به بوستر پمپ آتشنشانی به صورت کامل پرداختیم تا انتها با ما باشید :

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی در سیستم های اطفا حریق در ساختمان ها قرار می گیرد. وظیفه اصلی این دسته از محصولات تامین فشار آب مورد نیاز تجهیزات اطفا حریق می باشد. به طور معمول این محصول دارای دو پمپ می باشد که هر کدام از آن ها به تنهایی باید قابلیت اطفا حریق را داشته باشند.

بوستر پمپ آتش نشانی به مجموع یک یا چند الكترو پمپ گفته می شود كه به صورت موازی به یكدیگر متصل شده و توسط تابلو فرمان هوشمند به صورت جداگانه کنترل می شوند به عبارتی بوستر پمپ آتش نشانی وسیله ای است که جهت تامین آب و فشار مورد نیاز تجهیزات اطفا حرق در ساختمان ها استفاده می شود تا این فشار توسط مهندسین مشاور بر اساس مقرات ملی ساختمان و سازمان آتش نشانی محاسبه گردد.

بوستر پمپ آتش نشانی گروه کنترل پمپ 

بوستر پمپ آتشنشانی

اساس بوستر پمپ آتش نشانی

اصول کار بوستر پمپ های آتش نشانی را میتوان در سه آیتم زیر بیان کرد. ویژگی های این سه مورد، به تعریف منحنی مشخصه بوستر پمپ برای یک بوستر پمپ آتش نشانی خاص کمک می کنند.

  • انتظار می رود که بوستر ها فشاری معادل ۱۴۰-۱۲۰ درصد نامی خود را ، در شرایط نرخ جریان صفر، ایجاد نمایند.
  • بیشترین نرخ جریان مورد انتظار از یک بوستر پمپ آتش نشانی، نرخ جریانی معادل ۱۵۰ درصد نرخ جریان نامی در فشاری معادل ۶۵ درصد فشار نامی است.
  • نقطه نامی دستگاه، فشار و جریان معادل ۱۰۰ درصد فشار و جریان نامی را بوجود می آورد.

 

از این پست هم دیدن فرمایید »»»»»»»»»»»»»» مشاوره و فروش انواع پوستر پمپ آتش نشانی 

اجزای اصلی بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ های اطفای حریق از دو پمپ اصلی و یک جوکی پمپ که بر روی یک شاسی مادر نصب شده اند تشکیل می شوند که در زیر به تشریح هر قسمت از این دستگاه می پردازیم.

جوکی پمپ

این قسمت برای تامین فشار های ناشی از نشت و یا احیانا مصارف کم اطفا حریق در واقع وظیفه اصلی آن این است که مانع استارت و استاپ های مکرر پمپ های اصلی در مواقعی که حریقی وجود ندارد می شود و خودش به تنهایی فشار لازم را تامین می نماید.

 کلکتور

این قسمت از بوستر آتش نشانی از یک سمت به سیستم تست و از سمت دیگر به شبکه مصرف متصل می شود و در بوستر پمپ های آتش نشانی بزرگ بر روی آن یک فلومتر نصب می شود تا این امکان وجود داشته باشد که حجم زیادی از آب دورریز نشود و به وسیله آن عملکرد پمپ تحت کنترل باشد.

بوستر پمپ آتشنشانی

سوئیچ فشار

در رابطه با این قسمت باید گفت از آنجایی که در بوستر پمپ آتش نشانی، پرشر سوئیچ تنها فرمان استارت پمپ را می دهد و پمپ را خاموش نمی کند، ممکن است شرایطی پیش بیاید که مسیر جریان خروجی مسدود شود که برای جلوگیری از بازگردش داخلی و گرم شدن بیش از اندازه پمپ ها، باید در مدخل خروجی یک دیافراگم یا شیر اطمینانی نصب شود که این شیر یک جریان حداقلی را از پمپ خارج کند.

افزایش طول عمر بوستر پمپ آتشنشانی:

برای این که بتوان طول عمر این سیستم را افزایش داد باید پارامترهای مختلفی را به شکل مداوم و دوره­ای مد نظر قرار داد. اگر این نوع از مشخصات را به ثبت برسانید می­توان در طی یک دوره آگاهی بیشتری را از شرایط پمپاژ به دست بیاورید.

آمپر مصرفی بوستر پمپ­های آتشنشانی:

در حالت عادی آمپر می­ تواند یکی از ساده­ ترین روش­ها برای اندازه گیری توان در بوستر پمپ­ ها باشد. این پارامتر بر روی تابلو پمپ به نمایش در می­ آید.

فشار مکش بوستر پمپ آتشنشانی:

این میزان برای احتساب هد پمپ و یا دریافت اطمینان از فشار متعادل مکش پمپ می­باشد. برای این که بتوان آن را محاسبه کرد باید با فشار سنج اندازه گیری شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *