آدرس : تهران – خ سعدی شمالی – ک معمار مخصوص – پاساژ چلچراغ- ط منفی1 – واحد7

تفاوت پمپ با بوستر پمپ چیست؟

تفاوت پمپ با بوستر پمپ

برای تأمین آب در مکان‌هایی که فشار آب کم است مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ آب وسیله‌ای هست که آب را از لوله‌های متصل به آبرسانی شهر باعث افزایش سطح دبی می‌شود که فشار مورد نیاز را برای استفاده فراهم می‌کند.  البته هر دو دستگاه کاملاً کاربرد مخصوص به خود را دارند و ساختارشان هم کاملاً با هم متفاوت است؛ اما چیز پیچیده‌ای نیست. پایه و اساس هر دو یکسان است. هردو برای افزایش فشار آب استفاده می‌شود؛ حالا یکی برای ساختمان‌های محدودتر و دیگر برای مجتمع‌های مسکونی یا واحدهای کارگاهی با متراژ مساحت بالا.

پمپ چیست؟

 

پمپ دستگاهی است که در همه ساختمان‌های اداری و مسکونی و غیره استفاده می‌شود. نمی‌توان مکانی را پیدا کرد که پمپ نداشته باشد. پمپ برای افزایش فشار آب استفاده می‌شود.  این پمپ آب می تواند همراه با مکش آب در لوله های آمده از آبرسانی شهری، سطح دبی را افزایش داده و آن فشار مطلوب را تأمین سازند. از طرفی در ساختمان های بلند مرتبه که نیاز است آب راهی ارتفاع قابل توجهی باشد، استفاده از پمپ ها ضروری به نظر می رسد تا بتوان حجم قابل قبولی از آب را در بالاترین طبقات ساختمان ‌ها نیز داشته باشیم. پمپ‌ها انواع مختلف دارند. بعضی از آن‌ها قدرت بالایی داشته و می‌توانند برای انتقال آب به واحد بیستم یک آپارتمان 4 طبقه هم استفاده شود.

بوستر پمپ چیست؟

اهمیت استفاده از از بوستر پمپ را نمی توان در یک واحد مجزا از ساختمان های مسکونی درک کرد. برای چنین مکان ‌هایی یک پمپ ساده به راحتی پاسخگو می باشد.بوستر پمپ به اجتماع چند پمپ که به صورت موازی در کنار هم قرار دارند و توسط یک تابلوی کنترل سرعت تحت فرمان قرار می‌گیرد تا بتواند دبی آب را در ساختمان در سطح مطلوبی به طور ثابت حفظ کند.  این روزها که آپارتمان‌ها سر به فلک کشیده‌اند و کارخانه‌ها هم هر روز بر متراژ خود اضافه می‌کنند، استفاده از یک پمپ تک برای افزایش فشار آب به هیچ وجه حرفه‌ای و علمی نیست.

در چنین ساختمان ‌هایی که هر واحد مسکونی می تواند در هر زمانی بدون هماهنگی با دیگر واحد ها، مصرف کم یا زیادی از آب داشته باشد، یک الگوی کاملاً تصادفی برای مصرف آب به وجود می ‌آید. الگویی که گاها بسیار زیاد و یا خیلی کم خواهد شد. در چنین حالتی نمی توان برای تامین سطح دبی مطلوبی از آب بر توانمندی‌ های یک پمپ ساده اکتفا نمود؛ بلکه لازم است سیستمی تعریف شود که بتواند با توجه به سطح نیاز ساختمان از آب، سطح دبی آب را مشخص کرده و از این طریق فشار کل سیستم آبرسانی در ساختمان را ثابت نگه دارد.

موارد استفاده از بوستر پمپ

یکی از مهم‌ترین تفاوت پمپ و بوستر پمپ در نوع کاربرد آن است. به هرحال، ساختار و قطعات به کار رفته با هم فرق دارند. این مسئله خیلی برای یک خریدار عادی مهم نیست؛ بلکه آن‌ها بیشتر به این فکر هستند که آیا در مکان مورد نظر از پمپ استفاده کنند یا بوستر.

در بوستر در سیستم‌های آبرسانی قوی، آبرسانی آتش نشانی، آبیاری فضای سبز، مجتمع‌های مسکونی، شهرک‌ها، ساختمان‌های بلند و به اصطلاح برج‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، شبکه‌های فاضلاب، مراکز صنعتی و تجاری بزرگ و در حالت کلی مکان‌هایی که از نظر مساحت بزرگ هستند. هرچه مساحت و تعداد جمعیت ساکن آنجا بیشتر باشد، مسلماً به فشار آب زیادتری مورد نیاز است. در چنین موقعیت‌هایی باید از بوستر پمپ استفاده کرد.

نقشه تابلو برف بوستر پمپ آبرسانی

انواع بوستر پمپ خانگی کدام هستند ؟

 

بوستر پمپ خانگی دور متغیر: با توجه به اینکه در مجتمع‌های بزرگ با واحدهای زیاد و میزان مصرف آب نوسانی فشار آب پایین بوده و آب مصرفی واحدها ممکن است تأمین نشود؛ ضروری است که سیستمی برای تقویت و یکنواخت کردن فشار آب مخصوصاً در زمان‌های اوج مصرف به کار گرفته شود. برای رفع این مشکل باید تجهیزات پمپاژ آب استفاده شود که بوستر پمپ دور متغیر نام دارد. این سیستم به ما کمک می‌کند تا هم فشار آب استاندارد تأمین شود و هم مصرف برق نیز به بهترین نحو ممکن انجام شود و دلیل این امر این است که پمپ‌ها با توجه به مصرف در زمان مورد نیاز استفاده می‌شود.

بوستر پمپ خانگی دور ثابت: در بوستر پمپ خانگی دور ثابت سوئیچ های فشار به کار گرفته شده اند. سوئیچ فشار دارای قابلیت فرمان نوبتی و اضافه شدن پمپ‌ها به شبکه مصرف بر حسب نیاز می‌باشد. در این حالت هر یک از پمپ‌ها با توجه به فشار پمپ قبلی و اختلاف فشار میانشان تنظیم می‌شود که باعث می‌شود کنترل دبی و فشار متعادل و بهینه شکل بگیرد. بوستر پمپ‌های خانگی دور ثابت از برق تک فاز، سه فاز و یا در مواقع مورد نیاز از ترکیب این دو استفاده می‌کند.