آدرس : تهران – خ سعدی شمالی – ک معمار مخصوص – پاساژ چلچراغ- ط منفی1 – واحد7

طرز کار بوستر پمپ

بوستر پمپ

در این پست به طرز کار بوستر پمپ پرداختیم تا انتها با ما همراه باشید :

تعریف و طرز کار بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ یک دستگاه مرتبط به هم و یکپارچه ای از چندین الکترو پمپ می باشد که بصورت موازی به همدیگر متصل هستند تا مجموع آب مصرفی و مجموع فشار وارد شده بر سیستم را تأمین نمایند.

از موارد مصرفی بوستر پمپ ها می توان به استفاده در شبکه های آب شهری، مصارف درون ساختمانی، ایجاد فشار لازم برای مصرف آب در آتش نشانی ها، آبیاری پارک ها و فضای سبز در شهر ها، ساختمانها، پاساژها، بیمارستان ها ، فرودگاهها و مراکز صنعتی به کار می رود.
وظیفه بوستر پمپ ثابت نگهداشتن فشار در دبی حداکثر و حداقل است، که با تغییر مقدار مصرف یا شروع مصرف یکی از پمپ ها، آغاز به کار می کند و با افزایش مصرف، به ترتیب دیگر پمپ ها نیز وارد مدار می شوند و این عمل تا زمان رسیدن به حداکثر دبی، ادامه می یابد. پس از کاهش مصرف به همان ترتیب، پمپ ها یکی یکی از مدار خارج می شوند.

در سیستم های بزرگ با توجه به قدرت بالای هر پمپ و همچنین به منظور صرفه جویی انرژی برای مصارف کم و عملکرد بهتر یک پمپ پیشرو (جی.کی) با میزان آب دهی کم و ارتفاع آب رسانی برابر با فشار پمپ های اصلی در سیستم قرار میگیرد که وظیفه این پمپ فقط در شروع کار سیستم و در حالت دبی کم است البته به محض افزایش دبی در حد معین این پمپ از مدار خارج و پمپ اصلی روشن می شود.

بوستر پمپ

از این پست هم دیدن فرمایید : علت یکسره شدن بوستر پمپ اینجا کلیک کنید

اجزاء تشکیل دهنده بوستر پمپ ها :

1- پمپ ها یا الکتروپمپ ها که بخش اصلی بوستر پمپ ها را تشکیل می دهند که شامل یک یا چند دستگاه خواهد بود.
2- تابلو برق و یا سیستم کنترل بوستر ست ها، که جهت کنترل خاموش یا روشن شدن پمپ ها بکار می رود و منطق کنترلی مورد نظر مصرف کننده، از طریق تنظیمات انجام شده و به سیستم اعمال میگردد.
3- شیر آلات و اتصالات بوستر پمپ ها که به تعداد مورد نیاز به کار میروند.
4- کلکتوور ورودی و خروجی بوستر پمپ ها
5- منبع تحت فشار
6- فیلتر یا صافی آب، در مواردی استفاده خواهد شد که ممکن است آب حاوی ذرات معلق جامد باشد.
7- لرزه گیر جهت جلوگیری از ارتعاش الکتروپمپ . لازم به ذکر است در بوستر ست هایی که از پمپ های اروپایی و مدرن امروزی استفاده میشود به علت لرزش بسیار کم، نیازی به استفاده از لرزه گیر نمی باشد.
8- جوکی پمپ ها در بوستر پمپ هایی که پمپ های اصلی آن توان بالایی دارند معمولا بیش از 5.5 یا 7.5 اسب دارند استفاده می شوند زیرا ممکن است مواقعی در شبکه نیاز به دبی های بسیار کمتری از دبی حتی یکی از پمپ های اصلی باشد.

در چنین مواردی و برای پوشش دادن حداقل دبی ها از جوکی پمپ ها با توان و دبی خیلی کمتر از پمپ های اصلی و با فشار تقریبا برابر با پمپ های اصلی می باشد استفاده می شوند.

بوستر پمپ

موارد کاربرد بوستر پمپ آبرسانی :

-آبیاری مزارع و کشتزارهای بزرگ
– آبرسانی شهر ها و شهرک ها
– آب رسانی مجتمع های مسکونی
– آبرسانی ساختمان های مرتفع
– بیمارستان ها و فرودگاه ها
– آب رسانی هتل ها و کارخانه ها و مراکز صنعتی
– استفاده از پروژهای آبیاری قطره ای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *