آدرس : تهران – خ سعدی شمالی – ک معمار مخصوص – پاساژ چلچراغ- ط منفی1 – واحد7

نحوه تنظیم کلید اتوماتیک پمپ آب

نحوه تنظیم کلید اتوماتیک پمپ آب

در این پست امروز به نحوه تنظیم کلید اتوماتیک پمپ آب خواهیم پرداخت :

امروزه با افزایش جمعیت و بلندتر شدن ارتفاع ساختمان های مسکونی، تامین فشار آب تبدیل یکی از دغدغه های اصلی ساکنین آپارتمان ها شده. از جمله مواردی که در بحث تامین فشار مناسب با آن مواجه هستیم، نوسان فشار یا قطع و وصل شدن مداوم پمپ آب میباشد.

یکی از عمده دلایلی که پمپ های بصورت متوالی خاموش و روشن می شوند تنطیم نبودن کلید دیجیتالی یا ست کنترل و یا کلید تنظیم فشار پمپ می باشد (جهت اطلاعات بیشتر در مورد ست کنترل اینجا کلیک کنید).

کلید تنظیم فشار  پمپ آب که معروف به ست کنترل و یا کلید اتومات است اغلب در پمپ های نسل نو دیده می شود که این قابلیت را به کاربر می دهد تا در هر زمان و بسته به نوع نیاز خود بتواند فشار پمپ را کم و زیاد کند.

ست کنترل فشار آب برای جلوگیری از شدت جریان آب و همچنین عدم بروز نوسان های زیاد در جریان آب کاربرد دارد.

تمامی ست های کنترل و یا کلید های اتوماتیک مکانیکی پمپ آب خانگی دارای دو پیچ هستند.

یک پیچ بزرگتر که وظیفه  افزایش و یا کاهش فشار را بر عهده دارد و یک پیچ کوچکتر که برای تنظیم بازه زمانی یا به اصطلاح دلتای پمپ مورد استفاده می باشد.

به این منظور در نظر داشته باشید که حداقل فشار کاری در پمپ به فشاری اطلاق می شود که پمپ در آن زمان شروع به فعالیت می کند  که در اصطلاح لاتین به آن CUT IN می گویند.

حداکثر فشار  کاری پمپ هم فشاری است که در آن لحظه پمپ از فعالیت باز می ایستد که اصطلاح لاتین آن می شود CUT OUT.

ساخت و فروش بوستر پمپ آبرسانی

نحوه عملکرد پیچ بزرگ :

با سفت کردن پیچ بزرگتر می توانید فشار آب را افزایش دهید و با شل کردن آن هم فشار کاهش می یابد .

توجه داشته باشید که افزایش یا کاهش فشار با حفظ دلتا یا محدوده ( که توسط پیچ کوچک تنظیم شده است) صورت می گیرد، یعنی اگر دلتا یا اختلاف فشار ما 2 بار است، وقتی پیچ بزرگ را سفت تر می کنیم ، دلتا همچنان ثابت می ماند و فشار استارت و استاپ ما مثلا  از ( 2 و 4 ) به (3 و 5) می رسد.

مثال : فرض کنید بازه پمپ ما 2 بار است و پمپ بین 3 و 5 بار کار می کند – حال اگر پیچ بزرگ را سفت تر کنیم پمپ روی 4 و 6 کار می کند( همانطور که می بینید دلتا ثابت مانده است ).

نکته1: توجه داشته باشید تا زمانی که به پیچ کوچک دست نزنید دلتا ثابت خواهد بود و با چرخاندن پیچ بزرگ ، تنظیم پیچ کوچک (که مربوط به دلتا می شود) تغییری نمی کند

نکته 2 : اتومات مکانیکی همانطور که از اسمش پیداست ، یک سیستم مکانیکی است و به همین خاطر دقت آنچنانی ندارد و کاملا دقیق نیست و سفت کردن پیچ بزرگتر تا حدودی باعث کوچک شدن بازه نیز می شود، لذا اگر پیچ بزرگ تر اتوماتی را که بازه آن 2.2 بار است را سفت کنید ( به عنوان مثال پمپ بین 1.8 و 4 بار کار می کند) ، تا حداکثر فشار کاری پمپ به 6 بار افزایش یابد ،

بازه هم مقداری کاهش می یابد و پمپ به جای اینکه روی 3.8 و 6 بار کار کند روی 4.2 و 6 بار کار خواهد کرد که حکایت از کاهش دلتا به 1.8 بار خواهد داشت. به عبارت دیگر ، دلتا در اتومات مکانیکی کاملا ثابت نیست و با افزایش فشار ، دلتا هم کمی کاهش می یابد که از این منظر برای ساختمان های بلند مزیت محسوب می شود.

پیچ ب.ستر پمپ

نحوه عملکرد پیچ کوچک :

تمام اتومات های مکانیکی دارای یک بازه یا دلتا هستند (به فاصله بین روشن وخاموش شدن پمپ دلتا یا بازه می گویند – یعنی پمپی که مثلا بین 1.8 و4 بار کار می کند بازه ای معادل 2.2 بار دارد).

این پیچ دلتا یا محدوده کارکرد پمپ را تعیین می کند – هرچه این پیچ را سفت تر کنید دلتا یا بازه افزایش می باید و هر چه آن را شل تر کنید دلتا یا بازه کاهش می یابد.

نکته : هر چه پیچ کوچک شل تر باشد بهتر است چون بازه یا دلتا هر چه کمتر باشد نوسان فشار آب هم کمتر خواهد بود.

فرض کنیم اتومات شما بین 3 و 5 بار کار می کند یعنی پمپ روی 3 روشن و روی 5 خاموش می شود – دلتا T اتومات شما 2 بار است و اگر پیچ تنظیم کوچک را سفت کنید دلتا به 3 یا 3.5 بار هم می رسد ولی هرچه آن را شل کنید دلتا کمتر از 1.8 بار نمی شود. چرا دلتا از حدود 1.8 بار کمتر نمی شود:
برای روشن شدن موضوع باید بدانید که اگر دلتا خیلی کم شود – مثلا 0.5 بار – فقط با مصرف چند لیتر آب ، پمپ روشن می شود – مثلا فرض کنید دلتا 0.5 بار باشد – حتی اگر 2 یا 3 لیتر آب مصرف کنید پمپ روشن می شود.

دلتا به پمپ فرصت استراحت می دهد و در فاصله بین روشن و خاموش شدن پمپ ، این مخزن تحت فشار است که وظیفه تامین آب را به عهده دارد.

Pressure یعنی فشار و switch یعنی قطع و وصل کننده که معادل کمله کلید می باشد – بدین ترتیب پرشر سوییچ یعنی قطع و وصل کننده فشار یا کلید قطع و وصل فشار.
نکته اساسی این است که همیشه بازه را باید کمتر از 2 بار قرار دهید چون اگر بازه زیاد باشد ، فشار آب مصرف کننده تا قب  ل از روشن شدن پمپ ، افت زیادی خواهد داشت و مصرف کننده از نوسان و افت شدید فشار آب ناراضی خواهد بود.

نحوه صحیح و درست تنظیم فشار پمپ و کلید اتوماتیک پمپ آب 


شماره یک شما برای تنظیم صحیح اتومات مکانیکی ابتدا ارتفاع مصرف کننده را به دست آورید
 شماره دو  فشار روشن شدن یا استارت پمپ ( cut in ) را باید حداقل 0.7 تا 1 بار بیشتر از ارتفاع مصرف کننده تنظیم کنید
به عنوان مثال برای مصرف کننده ای که در ارتفاع 20 متری قرار دارد ، فشار را باید حداقل روی 3 و 5 بار و حداکثر 4 و 6 بار تنظیم کنید

همین نکته در تنظیم کلید اتوماتیک پمپ آب معجزه می کند !!! یعنی لوله کشی که می آید و یک ساعت با پمپ شما ور می رود و آخر سر هم نمی تواند فشار را درست تنظیم کند ، همین دو خط را نمی داند !!!

ما امروز برای اولین بار پرده از راز تنظیم اتومات مکانیکی برداشتیم تا هر مصرف کننده ای بتواند بدون کمک گرفتن از لوله کش یا تکنیسین ، پمپ خود را به بهترین وجه تنظیم کند

– شما با دانستن این دو خط از تمام لوله کشها ، با سواد تر خواهید بود – فکر کنم حالا دلیل اینکه به کررات از عبارت لوله کش های بی سواد استفاده می کنیم چیست ؟

نکته مهم : همواره هد نهایی پمپ را در نظر داشته باشید و فشار استاپ ( حداکثر فشار ) را 0.1 یا 0.2 بار کمتر از هد نهایی پمپ تنظیم کنید – به عنوان مثال فشار پمپی را که هد آن 56 متر یا 5.6 بار است را از 5.4 تا 5.5 بار بالاتر نبرید
دلیل این موضوع این است که ، کارایی پمپ بعد از مدتی کاهش می یابد و نمی تواند به حداکثر فشار تنظیم شده برسد و در نتیجه یکسره کار می کند تا بسوزد
نکته : همچنین اگر حداکثر فشار اتومات را بالاتر از هد ماکسیموم پمپ قرار دهید همین اتفاق می افتد و پمپ چون به حداکثر فشار تنظیمی نمی رسد یکسره کار می کند و می سوزد – پس همیشه بعد از تنظیم پمپ تست کنید که زمانی که شیر بسته است پمپ خاموش می شود یا خیر

فشار ها در حالت موازی با هم جمع می شوند و در نتیجه می توان به فشاری بالاتر از عددی که روی پمپ درج شده است رسید
– یعنی اگر فشار آب شهری 2 بار و حداکثر فشار پمپ هم 5.6 بار باشد ، در این شرایط می توان فشار را تا 7.6 بار هم بالا برد

دو نکته مهم

نکته1: برخی از مواقع و در برخی از مکان ها فشار آب شهری  از 1.5 بار کمتر است و حتی گاها به یک بار هم نمی رسد. حال مصرف کننده ای که در ارتفاع مثلا 10 متری قرار دارد نمی توان از فشار پمپ بهره مند باشد زیرا اصلا کلید اتومات کار نمی کند.

در چنین مواقعی بهتر است از کلید اتومات دیجیتال استفاده نشود.

نکته 2:  وقتی کلید اتومات دیجیتال 1.5 بار باشد برای ارتفاع تا 10 متر مناسب است و اگر 2.5 بار باشد تا 20 متر را جواب می دهد و به همین ترتیب تا ارتفاع مورد نیاز می باشند.

البته برخی از کارشناسان توصیه می کنند از کلید های دیجیتال تا 4 بار برای ارتفاعات30 تا 35 متری استفاده شود.

همواره 0.5 بار به عنوان ضریب اطمینان در نظر بگیرید. یعنی برای ارتفاع 10 متری از کلید دیجیتال 2 بار و برای ارتفاع 20 متری از کلید اتومات دیجیتال 3 بار استفاده کنید زیرا نوسانات آب همیشه یکسان نیست.

در نتیجه اگر زمانی که شیر آب را باز می کنید  و آب با فشار کم از شیر خارج می شود بهتر است از کلید اتومات دیجیتال استفاده کنید اما اگر وقتی در محل ساختمانتان آب را باز می کنید و اصلا فشار آب به بالا و ارتفاع شما نمی رسد بهتر است از کلید اتومات مکانیکی استفاده کنید و یک مخزن تحت فشار هم برای آن تعبیه کنید.

 

امیدوارم این مقاله نحوه تنظیم کلید اتوماتیک پمپ آب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

 

 

12 دیدگاه دربارهٔ «نحوه تنظیم کلید اتوماتیک پمپ آب»

  1. ممنون از شما بابت راهنمایی خوبتون ، البته به نظر من اگه در مورد اصطلاحات بار و فشار و مکانیزم عملکرد آن به زبان عامیانه تر صحبت کنید بهتره و مخاطب مطلب رو میگیره میتونید با ذکر مثال و تصویر سازی مسئله رو روشن تر بیان کنید. متشکرم

    1. سلام. منزل ۳ طبقه هست . همسایه به اتومات دست زده و دیر روشن میشه. الان باید پیچ کوچک رو شل کنم؟ هر دو پیچ رو سفت کرده

    1. حسین سلیمی نیا

      خیلی ممنون ولی سعی کنید فیلم تعمیر اتومات را بگذارید چون واقعا دست مزدها بالا رفته هر جند که بارصحبت فیلم گذاشتن باز هم هر کسی کارش تعمیر نیست به هر حال تشکر

  2. سلام جناب مهندس خسته نباشید، من یه پمپ پنتاکس 2اسب دارم

    اتوماتیک پمپ رو عوض کردم مارک square d نصب کردم.

    طبق توضیحات شما عمل کردم ولی اختلاف فشار محسوس وجود داره

    پیچ بزرگ سفت کردم و پیچ کوچیک رو تقریبا تا اخر شل کردم ولی دلتا یا همان اختلاف فشار وجود داره

    مخزن هم 28 لیتریه که 30psi باد کردم مجتمع 14 واحدی
    چطور میتونم اختلاف فشار رو به حداقل برسانم.

    البته ناگفته نماند قبل از تعویض اتوماتیک یه مدل از نوع تقلبی squre dنصب بود که خیلی خوب تنظیم میشد ولی این یکی خوب تنظیم نمیشه دلتا وجود داره

    آیا ممکنه مشکل از انعطاف پذیری لاستیک دیافراگم اتوماتیک باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  3. ممنون
    جالب بود
    اگر فرض کنیم پمپ دیر خاموش میشود کلید بزرگتر را باید به راست بچرخانیم ( موافق عقربه ساعت) یا چپ ( مخالف عقربه های ساعت) ؟

  4. سلام مهندس عزیز پمپ آب آپارتمان ما وقتی روشن میشه یکسره کار می‌کنه توی تنظیماتش چه تغییری باید بدم اتوماتیک از نوع دیجیتال می‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *